Yellow

Passade på att sätta i lite av mitt löshår igår kväll gick förvånadsvärt  riktigt bra om jag får tycka det själv. Dock börjar jag få så pass långt hår att löshåret snart är ett avslutat kapitel för min del.

Var värsta stormen igår kväll, låg och tänkte att hoppas det inte blåser i morgon när jag går till jobbet. Finns ju inget värre när det ska blåsa och vara så där jävligt då tar det emot mer än vanligt och gå upp.


Jag låg och tänkte igår på min skolgång, Jag som alla hade både en bra och dåliga dagar. Jag var aldrig högljud och så dom första åren. När jag började mellanstadiet blev det andra bullar, jag trodde jag kunde göra vad jag ville. De vill säga vara uppkäftig mot lärarna få ett antal kvarsittningar vilket inte gjorde mig något. På rasterna smög jag och en annan tjej jag umgicks med ut från skolgården, vilket man inte fick men vi gjorde det ju för att man inte fick det. När jag sedan började högstatidet blev jag lugn igen fast som för många andra var nog detta denna värsta tiden i skolan. Jag trivdes väl aldrig riktigt i den klassen jag hamnade i utan skolkade en del för att vara med mina kompisar som gick i andra klasser. Men jag klarade dom tre åren helskinnad.

På gymnasiet flöt allt på mitt sista år på gymnasiet  hade jag ingen energi . Var otroligt trött och hade ingen ork men gick i alla fall ut med medelpoäng dock önskar jag att jag hade kämpat mer . De sista dagarna innan studenten kom jag på att jag hade valt fel linje. Minns de så väl när jag kom på det, visst jag älskar barn och vill ha det iframtiden. Men att jobbba med det vet  jag dock inte om jag skulle fixa i längden.


I alla fall utbildade mig till undersköterska det var nog det bästa jag har gjort i mitt liv. Hade tre praktiker under den tiden, alla praktiker var otroligt bra. Jag visste då att jag hade valt rätt yrke, hade jobbat några sommrar innan inom demensvården och föll . Att hjälpa andra människor och ge dom en bättre vardag gör mig glad. Ung som gammal det spelar ingen roll för jag vet att det är inom sjukvård/vård jag vill jobba med.


Min sista praktik gjorde jag på ett boende för vuxna och unga vuxna med förståndshandikapp eller psykisksjukdom . Min handledare hade sagt innan jag började att det kunde vara tufft och jobbigt om man aldrig hade gjort det innan. Jag hade ju bara erfarenheter inom demensvården och sjukvården så det var klart jag var nervös när jag gick på min första dag. Men personalen som jobbade där hade tyckt jag var en otroligt bra elev som såg deras behov och tog dom bra. Jag kom i det fort och dom orden värmde mig något otroligt. Hade jag inte jobbat inom demensvården hade jag kunnat jobba inom LSS för jag trivdes under den tiden jag jobbade där.


Jag har snart varit på mitt jobb i tre år i maj, jag började som vårdbiträde kom i det fort och trivdes som fisken i vattnet. Och det var då jag bestämde mig för att utbilda mig till undersköterska något jag inte ångrar för fem öre. Det är bra och ha en utbildning eller att ha flera. För i dagens samhälle behövs det idag man slåss om jobben och har man utbildningen har man ju större chans vilket jag tycker är rätt. Men även ett vårditräde kan vara lika duktig som en som har undersköterska utbildning . Det jag menar är att man har bättre möjligheter när man har en utbildning. Och jag tycker det är mer än rätt att man får något av sin utbildningen för de finns personer som studierar i flera år och då har dom ju mer än rätt att få ett jobb mer än en som ej har utbilding. Och nu får ni inte tro att jag ser ner på männskor som inte har en utbildning. Det är inte det jag menar, jag är medvetena att en del har svårt när det kommer till att studera osv. Givetvis ska alla människor ha rätt och ha ett jobb och känna sig trygga för det är med pengar styr så mycket i våra liv och för många är det en ständig kamp att få alla pengar och räcka varje månad. Har man t ex inte så pass höga poäng att utbilda sig tycker jag det ska finnas fler möjligheter för dessa människor för dom har ju också rätt att komma in i det hela. Förstår ni hur jag menar nu?.



Längtar faktiskt tills helgen, älskar och ha planerade helger höhö




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0